Gå direkt till innehåll
Nordiska museets utställning "British så in i Norden" öppnar den 29 mars 2019 och pågår till 29  mars 2020.
Nordiska museets utställning "British så in i Norden" öppnar den 29 mars 2019 och pågår till 29 mars 2020.

Nyhet -

​Ny modeutställning visar det brittiska på nordiska

Nordiska museet lyfter i sin nya modeutställning fram hur Nordens mode, klädstil och livsstil är påverkad av Storbritanniens kreativa industri. Berättelsen sträcker sig från medeltiden till idag genom tyger, mönster, kläder och företeelser som formats till en del av vardagen i Norden. British så in i Norden öppnar den 29 mars.

Cardigan, jumper och trenchcoat. Skotskrutigt och Doc Martenskängor. Blommiga tapeter, pyjamas och en kopp te. Fotboll, tennis och en skogspromenad i gummistövlar. Det här är delar av vardagen så vanliga att vi kanske inte längre tänker på varifrån de kommer. Med Brexit runt hörnet visar Nordiska museet hur århundraden av handelsförbindelser med Storbritannien har påverkat nordiskt mode och livsstil. Beröringspunkterna mellan Sverige och Storbritannien är många, och på åtskilliga sätt finns en samsyn.

”Nordisk design har historiskt influerats av stilar från såväl Japan som Frankrike, Tyskland och USA. Just Storbritanniens kulturella påverkan märks väldigt tydligt i vår vardag och utbrett över samhällsklasserna. Många har nog en cardigan, jumper, regnjacka eller pyjamas hemma”, säger Helen Persson, curator för utställningen och chef för Nordiska museets Center för dräkt och mode.

Utställningen British så in i Norden visar flerhundraåriga importerade lyxbroderier och ylletyger. Den tar upp material och mönster, brittiska frilufts- och sportstilar, gentlemannens herrkostym, subkulturer och vanliga vardagsplagg som vi plockat in i nordisk livsstil.

Den speglar också hur människor och designers i Norden tolkar och gör det brittiska ”på nordiska”. Till exempel hur stilbildare som Josef Frank och Karin och Carl Larsson färgades av Arts and Crafts-rörelsen, och hur ylle, Harris Tweed och Libertytyger både historiskt och idag importerats och använts i såväl folkliga plagg som modedesign.

Några nyckelföremål och höjdpunkter i utställningen:

  • Blus i paisleymönstrat Libertytyg från Morris Stockholm/Liberty & co. London, 2018. Både historiskt och idag används brittiska tyger i nordisk modedesign.
  • Dellenkilt av Mikael Öst från 2015. Skräddad i skotskt ylle med rutmönster inspirerat från hälsingska dräkter. Mönstret står med i Skottlands tartanregister.
  • Brudklänning i vitt siden från 1854. Buren av Svea Beata Myhrman (1816-1910). Det blev alltmer populärt att gifta sig i vitt efter drottning Victoria av Storbritanniens bröllop år 1840.
  • Golfkostym i ylle från Ströms Herrekipering 1932. Golfbyxor i plus four-snitt, för rätt häng över knäet.
  • Reformdräkt i ylle, 1890-tal, av norska Kristine Dahl, förespråkare av en dräktreform för kvinnor inspirerat av det nya estetiska modet i Storbritannien utan korsett och turnyr.
  • Nätbrynja och byxa av Per Götesson från 2017, Londonskräddad svensk design som kombinerar skandinavisk funkis och brittiskt punk. 

Utställningen är baserad på Nordiska museets dräkt- och modesamling och ett fåtal inlån. Det äldsta föremålet i utställningen är från 1340-talet och det yngsta kommer ur en höst- och vinterkollektion för 2018. De flesta plagg ur museets samling har en berättelse om personen som bar dem knuten till sig.

British så in i Norden öppnar den 29 mars 2019 på Nordiska museet i modegalleriet på plan 3. Utställningen beräknas pågå under minst ett år.

För mer information

Sakkunniga
Helen Persson
Curator, Chef för Center för dräkt och mode, Nordiska museet
08-519 546 23, helen.persson@nordiskamuseet.se

Leif Wallin
Intendent, Nordiska museet
08-519 545 25, leif.wallin@nordiskamuseet.se

FAKTA

Visste du att:

  • På 1560-talet bar Vasaprinsessorna de modernaste klänningarna från England
  • Sporter och friluftsaktiviteter som fotboll, tennis, golf, ridning och jakt och dess klädkoder har tagits in från Storbritannien och blivit en del av nordisk livsstil och klädstil.
  • Den klassiska vita brudklänningen blev fashionabel och spreds i samhällsklasserna tack vare drottning Victoria av England under 1800-talet. Hennes val av “enkel” vit brudklänning, som ansågs mer borgerligt än kungligt, signalerade att hon prioriterade att vara hustru framför regent.
  • Josef Frank använde tyger från brittiska textil- och tapetföretaget GP & J Baker i sina möbelkreationer för Svenskt Tenn
  • Sjömanskostymen blev populärt barnmode efter att drottning Victorias äldste son, prins Albert Edward, blev porträtterad i en sjömanskostym år 1846, då 4 år gammal.
  • Den brittiska designern Stella McCartney använder svensk certifierad gran i viskostygerna för sina modekreationer.

Mode på Nordiska museet
Nordiska museet har sedan start haft nordisk dräkt- och modehistoria som kärna. Det allra första föremålet var en yllekjol. Idag består en tredjedel av museets 1,5 miljoner föremål av kläder, textil, skor och accessoarer. Samlingen är den största i Norden, sträcker sig över fem århundraden och är unik eftersom både det vardagliga och det fashionabla modet är representerat och att det finns en personlig berättelse knuten till de flesta föremål.

Center för dräkt och mode på Nordiska museet lyfter fram dräktsamlingen och dess personliga berättelser under ledning av dräkthistorikern Helen Persson, chef för Nordiska museets avdelning Kunskap och förmedling. Helen Persson har lång erfarenhet inom området från bland annat Victoria and Albert Museum i London och Metropolitan Museum of Art i New York.

British så in i Norden på Nordiska museet
Curator: Helen Persson
Sakkunnig: Leif Wallin
Formgivning: Marcia Harvey Isaksson
Grafisk form: Gustav Granström
Scenografi i papper: Bea Szenfeld
Textbearbetning: Ann-Sofie Lindholm
Översättning: Alan Crozier
Konservator: Chiara Romano, Katarina Olars
Bildintendent: Marie Tornehave
Foto: Peter Segemark,

Utställningen är byggd av Nordiska museets verkstad under ledning av John Christie. 
Foto: Peter Segemark och Karolina Kristensson, Nordiska museet
Utställningen öppnar 29 mars 2019 och visas till 29 mars 2020.

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier

Kontakter

Sofia Hiller

Sofia Hiller

Presskontakt Pressansvarig, Nordiska museet 08-519 545 18

Relaterat innehåll